PRAKTISCHE TIPS VOOR JE (1ste) YOGALES

Voor de les
Trek soepele kleding aan waarin je je prettig kan bewegen. Trek een vestje/trui aan wat je makkelijk aan/uit kunt doen. Laat opvallende sieraden en je horloge thuis of in de kleedkamer. Tijdens de meditatieve houdingen is het prettig om sokken te dragen, deze kun je bij je houden voor de eindontspanning, maar niet aanhouden tijdens de les ivm uitglijden. 

Geef het altijd aan wanneer je blessures of klachten hebt, moe bent, of als er iets anders aan de hand is waar ik rekening mee moet houden. Een oude hernia, gewrichtsklachten, (mogelijke) zwangerschap, rugklachten, wat dan ook. Een houding moeten overslaan is geen probleem of je probeert een variant van de houding.

Kom 5 a 10 minuten voor de les begint, zodat we op tijd kunnen beginnen met de les. Kom nog iets eerder als je nog wilt betalen of iets wilt vragen/opmerken. 

Door op tijd te komen begin je de les al meer ontspannen dan wanneer je gehaast binnen komt stormen. Als de les nog niet is begonnen kan je eventueel al wat yogahoudingen aannemen, stretchen, stil liggen of zitten, ademen en concentratie zoeken. 

Laat je mobiel thuis of laat hem uitgeschakeld in de kleedruimte. Tijdens de les is niet het moment om te socializen of je werk te doen. Het is natuurlijk leuk wanneer je mensen kent in de les, maar het kan voor jezelf en anderen vervelend zijn als iemand een (luidruchtig) gesprek gaat voeren in de lesruimte.

Kom fris, schoon en zonder (lichaams) geuren of sterke parfum zodat je je eigen ademhaling en die van je medestudenten niet verstoord. Neem wanneer mogelijk een douche voor de les, of was je handen, voeten en gezicht. Als je snel zweet kun je eventueel een kleine handdoek meenemen.

Bij voorkeur kom je niet met een volle maag naar de yoga. Een volle maag kan kramp en misselijkheid veroorzaken.

Matjes en overige benodigdheden zijn aanwezig, maar als je vaker yoga komt doen, is het om hygiƫnische redenen prettiger om een eigen matje aan te schaffen.

Tijdens de les

Het volgen van een yogales doe je voor jezelf. Je hoeft niet onzeker te zijn over stijfheid in je lichaam of over dat je net begint met yoga. De groep is gemengd en je kunt er vanuit gaan dat iedereen ‘stijf’ is. Iedereen doet wat hij of zij kan. En wanneer iemand een houding aanneemt die jij (nog) niet helemaal beheerst is dat enkel en alleen een moment van inspiratie.

Respecteer je lichaam ten alle tijden. Doe wat je kan zonder jezelf te blesseren. 

Een yogales heeft als doel om je lichaam op te warmen en daarmee in de diepere lagen van je lichaam aan te spreken. Door te drinken hinder je dit proces, er wordt daarom tijdens de les niet gedronken. 

Na de les
Na de les drinken we een kopje thee of eventueel water. 

Ruim je mat en eventuele andere spullen op, laat je plekje netjes achter. Bewust hiermee omgaan is ook onderdeel van yoga. Misschien heeft er iemand hulp nodig.

Doordat yogahoudingen allerlei systemen in het lichaam stimuleren en er afvalstoffen vrijkomen in het lichaam is het mogelijk dat je last krijgt van misselijkheid, hoofdpijn of andere klachten. Vooral beginnende yoga beoefenaars kunnen hier last van hebben. Indien nodig kom dan bij me voor advies of begeleiding.

Tijdens en/of na de yogales is het goed mogelijk dat je emotioneel wordt (vooral als je net begint). Probeer rustig te blijven ademen wanneer je verdriet, vreugde, woede, geluk of andere emoties waarneemt en observeer wat de yogales heeft losgemaakt.